ساماندهی اسکان­های غیر رسمی شهری با در نظر داشتن مدل LR در بندرانزلی

قسمتی از متن پایان نامه :

علل غیر ساختاری:

  • عدم در نظر داشتن سرمایه­گذاری مسکن ارزان قیمت در محله­های فقیرنشین متناسب با توان و استطاعت مالی این افراد
  • عدم فرهنگسازی درجامعه شهری جهت فراهم کردن موجبات جذب وادغام این گروهها و اقشار به تدریج در بافت­های متعارف شهری
  • نبود رویکرد، برنامه­ها و سیاست­های جامع نگر در مدیریت و نظام برنامه ریزی شهری
  • عدم برنامه ریزی اجتماعی همراه با برنامه ریزی­های فیزیکی (کالبدی) و اقتصادی و فقدان در نظر داشتن ابعاد اجتماعی شهرسازی و توسعه شهری
  • عدم توسعه مناسب نظام آموزش فنی­وحرفه­ای در مناطق شهری و روستایی و فقدان مکانهای مناسب ولازم برای آموزش­های کار و حرفه در مناطق غیررسمی و فقیرنشین شهرها
  • فقدان برنامه­های توسعه اجتماعی، فرهنگی و آماده­سازی و توانمندسازی فردی و اجتماعی در مناطق غیررسمی برای خوداتکایی اقتصادی و اجتماعی در زندگی جدید شهری
  • نبود سیاست و بستر مناسب برای تجهیز و تشکل­های خودجوش مردمی در مناطق محروم شهری و عدم طرفداری سازمان­ها و مدیریت شهری از شکل­گیری انجمن­ها، تشکل­ها و نهادهای اجتماعی و عمرانی غیردولتی به جهت عرضه حداقل نیازهای زندگی دراین جوامع غیررسمی

با در نظر داشتن ذکر علت های شکل­گیری و گسترش سکونتگاه­های غیررسمی به این نتیجه می­رسیم که پدیده سکونتگاه­های غیررسمی در ایران صرفاً مساله­ای فیزیکی و کالبدی نبوده، بلکه بیشتر متاثر از مسائل ساختاری می باشد که دراثر نابرابری­های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین عدم تعادل­های منطقه­ای و ملی می­باشد که ساختار فضایی نامتعادلی را سبب ساز گردیده و امروزه به عنوان یک واقعیت طریقه شهرنشینی در ایران مطرح می باشد .

به گونه مشخص در فضای رسمی شهر که تحت هدایت و کنترل برنامه ریزی و مدیریت شهری می باشد ضوابطی هم زیرا موارد ذیل، اقشار کم­درآمد را از پوشش بازارهای رسمی زمین و مسکن خارج می­سازد:

  • ضوابط تفکیک بنا بر استانداردهای طراحی متعارف موجب عرضه قطعات بزرگ زمین
    می­گردد. متأسفانه هنوز هم طرح­های جامع و طرح­های تفضیلی ضوابط تفکیک را در متراژ بالا پیشنهاد می­دهند (130 متر و 150 متر) در صورتی اقشار کم درآمد توان در اختیار داشتن و تملک زمین را با چنین ضوابطی ندارند و نمی­توانند همچین ضوابطی را رعایت کنند. در حال حاضر متوسط متراژدر سکونتگاه­های غیررسمی بین 75 تا 80 متر می باشد. یعنی کمتر از 100 متر می باشد .لذا در طرحهای توسعه شهری توجه­ای به اندازه استطاعت گروه­های فقیر در این ارتباط نمی­گردد.
  • ضوابط ساخت و ساز، آن چنان می باشد که پیش از شروع کار هزینه زیادی برای امضاء گرفتن از مهندسان و عوارض شهرداری بایستی پرداخت و نیز برای صدور برگ پایان کار، خواهان ساختمان یکباره تکمیل شده می باشد. این موضوع بیشتر در ارتباط با شهرداری­ها مطرح می­گردد شهرداری­ها در واقع صدور مجوز ساخت و پایان کار را به مسکن تمام شده می­دهند درصورتی که اقشار کم­درآمد آغاز یک قطعه زمین متناسب با توان خود را را اختیار می­کنند اول یک اتاق می­سازند؛ سال دیگر یک اتاق دیگر و بتدریج مسکن­شان طی چند سال تکمیل می گردد و این شیوه ساخت با ضوابط و قوانین شهرداری متناسب نیست.
  • شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اصلی­ترین سؤال پژوهش این می باشد که دولت در ساماندهی سکونتگاه­های غیررسمی چه رویکردهایی را اتخاذ نموده می باشد؟ آیا این رویکردها در دوره های مختلف موجب پایداری سکونتگاه­های غیررسمی شده می باشد؟

ـ آیا ساکنان مجموعه­های تجمیع شده از زندگی در این مجموعه­ها، نسبت به مکان قبلی زندگی خود، رضایت دارند؟

ـ آیا ساکنان مجموعه­های تجمیع شده مایلند که مجموعه­های مسکونی در اطراف محل سکونت آنها توسعه یابد و بالعکس، آیا ساکنان اطراف مجموعه­های تجمیع شده حاضرند در مجموعه­های مشابه زندگی کنند و یا حداقل، در ساخت آن مشارکت داشته باشند؟

ـ راه حل بهبود مساله چیست و یا به تعبیری با چه راه حلی می توان به پدیده اسکان غیررسمی در بندرانزلی پایان داد؟

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه